66. Plötsligt händer det.

2357.
(Nyss tyckte jag att det var vinter, men vi är snart i mitten av juni)

..och idag hände det.. Plötsligt hördes ett hjärtskärande gnissel och skrap, följt av ett "buskljud". Efter en snabb koll i lägenheten insåg jag att Signe hade ramlat från balkongen Fort ner på gården och ropa och locka. Inte ett ljud hördes. Kollade lägenheten och grannbalkongen igen. Ut igen, tyckte att jag hörde ett prassel som svar på ett av mina "Misse? Signe? Bebisen? Komsi komsi"...men efter att ha stuckit huvudet i buskarna... var det en igelkott. Förmodligen lite förvånad över vad jag gjorde där.
Det gick en stund, var hon hos tanten? Jag ringde på och fick inget svar, bara en tv som skrålade. Men jag såg ju att hon satt där!

Och efter att ha kikat över hennes staket fick jag syn på en lite smått skärrad Signe, som inte hade någon tanke på hur orolig jag var, och att hon kanske skulle kunna komma ut. Jag ringde på igen och igen. Jag hörde att tantet smög fram och kikade på mig i titthålet, så jag ringde igen. Hon kände sig väl tvungen att öppna, och livrädd att hon inte förstod svenska försökte jag förklara situationen. Frågade lite försiktigt om jag kunde få gå runt och hämta Signe i rabatten, och tanten bjöd mig att gå genom lägenheten. Så fort jag öppnade altandörren for Signes svans rakt upp i luften och hon kom gärna fram och blev upplockad. Den lilla tanten patade knaggligt om att hon hade stängt dörren för att det var så varmt, och hon frågade vilken balkong katten ramlat ifrån. Jag ursäktade mig tusen ggr och hon försäkrade mig om att det var okej. Signe sa ingenting alls.

Tänk om tanten legat och sovit och allt varit släckt? Fast, då hade jag nog å andra sidan bara gått in genom grinden och tagit katten. Sen drog jag in Signes balkongprivilegier för kvällen, och tittade på Titanic. Den håller fortfarande på iof. Mitt i kattjakten när jag flera ggr såg igelkotten tulta omkring tänkte jag på att hämta kameran, men jag var för orolig för att Signe skulle ha sprungit iväg någonstans. Men hon verkar inte vara alltför intelligent, för hon fattade nog inte att det gick att hoppa över tantens staket :P
Stackar lilla Signe iallafal, jag är inte arg. Jag vet att det inte var med flit, förmodligen jagade hon en fluga som fick henne på andra tankar än balanstankar.

Men vi har faktiskt hunnit med att baka också, strax innan Viktor for till
jobbet. Och när jag hämtade honom på stationen passade vi på att köpa mer blomjord till  mina blommor och köpa lite läskeblask. Sen vet jag inte vad vi gjort mer. Som ni kanske märker har ganska många av mina tankar tagits upp av Signes bravader.
Men nu är det upplösning av Titanic-sjunkandet. So long!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback